ЯК У СЕКРЕТАРІАТІ ПРЕЗИДЕНТА "ПРАЦЮВАЛИ" З ЛИСТОМ ЕКОЛОГІЧНОЇ ГРОМАДСЬКОСТІ

З такими співробітниками Президенту і ворогів не треба!

 

 

ЯК У СЕКРЕТАРІАТІ ПРЕЗИДЕНТА "ПРАЦЮВАЛИ"
З  ЛИСТОМ ЕКОЛОГІЧНОЇ ГРОМАДСЬКОСТІ

 

З такими співробітниками Президенту і ворогів не треба!

  27 квітня 2005 р.

 

   Ми всі пам'ятаємо, як під час "помаранчевої революції" Президент В.ЮЩЕНКО наголошував на своїй увазі до думок громадськості. І зараз про те ж говорить. Але сам Президент не може розглянути всі листи, для цього він має Секретаріат. Як же працює цей Секретаріат зі зверненнями громадськості?

   125 громадських екологічних організацій та екологічних експертів після тривалого обговорення у січні звернулись до Президента Ющенка з відкритим листом "СУСПІЛЬСТВО ПОТРЕБУЄ ЕФЕКТИВНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ". В ньому зверталась увага на слабке місце політики Президента - майже повна відсутність питань екологічної безпеки та збалансованого розвитку в передвиборчій програмі, в інаугураційній промові Президента (це проявлось і у Програмі діяльності Уряду). А без ефективної екологічної політики інтеграція в Європейський Союз (чи не найголовніше завдання Президента ЮЩЕНКА) є неможливою.

 

    Екологічна громадськість пропонувала Президенту ЮЩЕНКУ визнати екологічну політику одним з семи головних пріоритетів діяльності Президента. Крім цієї, давались ще 9 інших пропозицій, які загалом складають концепцію ефективної екологічної політики в державі. Для аргументації та обговорення цих пропозицій екологісти просили про зустріч з Президентом.

    В потоках пошти, яка йде на Секретаріат Президента, листи саме громадськості - тобто листи, де йде мова не про безпосередні інтереси заявників і які відображають не лише їх точку зору, - складають не дуже велику частку. Ще рідше - листи, які відображають УЗГОДЖЕНУ ПОЗИЦІЮ низки громадських організацій. І зовсім мало листів, в яких громадськість дає аргументовані і системні пропозиції щодо ПОЛІТИКИ Президента. Отже, щодо цього листа можна було сподіватись не лише на увагу працівників Секретаріату, але і на передачу його самому Президенту.

 

    Лист підтримали екологісти з усіх областей України, а відправку його доручили мені, як киянину. Спочатку лист було направлено факсом (29.01.05 о 19:45) на номер 255-61-61 в Секретаріат Президента України, також факсом до фракції "Наша Україна", по електронній пошті уповноваженим особам фракції "Наша Україна" п. Ю.КОСТЕНКУ та п. В.ПІНЗЕНИКУ, також на електронну адресу <Viktor@yuschenko.com.ua>, також факсом на Секретаріат Ради Національної Безпеки та Оборони. Жодної реакції не було.

    16 лютого 2005 р. звернення було направлено до Секретаріату Президента рекомендованим листом. В березні я подзвонив до канцелярії Секретаріату - поуцікавитись долеє звернення. Лист знайти не могли, бо тимчасово не працювала програма пошуку в базі даних за назвою організації-відправника. Але мене "втішили": - "Та тут ще тисяч двадцять листів лежать на столах - не розібрані і не зареєстровані."

 

    16 березня подзвонив ще раз - лист знайшовся: він був зареєстрований в Секретаріаті Президента України 11 березня за № 439/9063-01 від 11.03.05. Отже, майже місяць лист просто пролежав. Сказали, що лист направлено на розгляд в Управління економічної політики. Я здивувався: - "Звернення називається СУСПІЛЬСТВО ПОТРЕБУЄ ЕФЕКТИВНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, а про економічні питання там майже немає мови." - "Ну наше керівництво так розписало, бо у нас немає іншого підходящого підрозділу. Виконавець - керівник сектору КАНЦЕРОВ Олег Олександрович, телефон 255-62-19".

    Подзвонив пану КАНЦЕРОВУ: виявилось, що лист передано безпосередньому виконавцю - КАПІНУСУ Євгену Олеговичу 255-74-51. Пан КАПІНУС сказав, що лист він отримав тільки вчора 15 березня, і в місячний термін підготує відповідь. Але він зазначив, що у резолюції щодо розгляду пан Борис СОБОЛЄВ (заступник Державного Секретаря) призначив управління економічної політики другим виконавцем, а першим - пана Ігоря ГРИНІВА, Національний Інститут Стратегічних Досліджень.

 

   Було дивно - чому про першого виконавця мені не сказали в канцелярії? Ні пан КАПІНУС, ні канцелярія, ні довідкове бюро Секретаріату Президента (255-73-33) координати пана ГРИНІВА та НІСД надати мені не змогли - що є дивним, якщо пан СОБОЛЄВ може направляти йому листи в порядку підлеглості.

   Ще через місяць, 19 квітня я знову подзвонив у канцелярію і запитав - чому немає відповіді? В канцелярії нічого сказати не змогли (тобто, контролю проходження з відображенням в базі даних немає!) і запропонували звернутись до виконавця. Пан КАПІНУС сказав, що разом з НІСД вони дійшли висновку, що цей лист в компетенції не Президента, а Кабміна, тому запропонували керівництву Секретаріата переслати лист до Кабміна.

 

   На моєзапитання - яким чином Кабмін може встановлювати політичні пріоритети для Президента або вирішити питання про зустріч Президента з екологічною громадськістю? - пан КАПІНУС нічого пояснити не зміг. Номер супровідного листа від Секретаріату Президента до Кабміна вінназвати також не зміг. Я отримав його у тій же канцелярії після кількох ходінь по колу. Але відповіді з Кабміну досі немає, а в даний момент там теж яксіь негаразди з базою даних звернень (цікава тенденція, одначе, після захмарних витрат на комп'ютеризацію урядових установ!)

   Але навіть якщо би погодитись, начебто таке рішення про перенаправлення "за компетенцією" є правильним по суті, то розгляд все одно відбувся з процедурними порушеннями. Ст. 7 Закону "Про звернення громадян" говорить: "Якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади або посадовими особами зверненні не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п'яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення."

 

    Отримавши повідомлення Секретаріату про перенаправлення звернення, його можна було б оскаржити в суді. Але чиновники Секретаріату Президента до такого розуміння стосунків з громадянами, як у правовій державі, ще не дійшли - строків розгляду не дотримуються, і заявника не інформують.

    Добряче пошукавши в Інтернеті, знайшов координати НІСД - потрапив у міжнародний відділ. Там підтвердили пріоритетність екологічних питань для керівництва країн Європейського Союзу, але в цьому Інституті екологічний підрозділ був раніше, а нині його немає. Дали телефон приймальні 234-50-07. З'ясувалось, що пан ГРИНІВ буває в Інституті не завжди, бо суміщає керівництво НІСД з депутатством у Верховній Раді.

 

    Канцелярія НІСД за номером листа повідомила, що його розглядав заступник директора пан ВЛАСЮК Олександр Степанович, дзвонити у ту ж приймальню. Коли я запитав у пана ВЛАСЮКА - чому було прийнято таке нелогічне рішення про перенаправлення листа екологічної громадськості до Кабміну, він сказав: "Я не пам'ятаю, цих листів десятки."  Можна сказати - "стратегічна" відповідь!

    Між іншим, з певними труднощами, після тривалих дебатів по електронній пошті, але в січні звернення до Президента ЮЩЕНКА підтримала і низка екологічних організацій Криму та Севастополя, представники яких на минулих виборах здебільшого голосували за Януковича. Тобто, екологічний рух сприяє порозумінню в суспільстві навіть з політичними опонентами! Але некомпетентною та беззаконною поведінкою чиновників з Секретаріату Президента та НІСД розчаровані навіть палкі прибічники ЮЩЕНКА, яких чимало серед екологістів.

 

   Що має екологічна громадськість через три місяці після звернення до Президента? Не просто НІЧОГО, а глибоко НЕГАТИВНІ враження - від бездарної роботи Секретаріату та повної відсутності зворотнього зв'язку. При тому з питання, яке об'єктивно є одним з найслабших місць у політиці Президента ЮЩЕНКА. Про це свідчить призначення Міністром охорони навколишнього природного середовища (одна з найскладніших посад у державі) відверто некомпетентної людини - п. Павла ІГНАТЕНКА. "Стратеги" з НІСД екополітикою нехтують, відповідного підрозділу в Секретаріаті немає, ось і не пробитись з екологічними питаннями до Президента. Маємо ЗАМКНЕНЕ КОЛО.

   В бюрократичній уяві може все все й гаразд, але в Європейський Союз з таким ставленням до довкілля не потрапити! Незалежно від того, чи вже зрозумів це головний євроінтегратор пан Олег РИБАЧУК, чи пізніше в Брюселі довкіллєвий єврокомісар пані Маргот ВАЛЬСТРЬОМ офіційно йому роз'яснить - ставлення українського керівництва до довкілля треба змінювати!

 

   На міжнародному рівні Україну вже чекають неприємності за невиконання Оргуської конвенції. І Кіотський протокол замість вигод для України може обернутись великими неприємностями. Бо канцлер Шрьодер хвилюється - чи виконає Німеччина зобов'язання за Кіотським протоколом? А Президент Ющенко на цю тему не хвилюється - завдяки таким підлеглим.

   Фактично п.ВЛАСЮК та п.КАПІНУС плюнули в обличчя екологічній громадськості. Їх дії, як і робота Секретаріату зі зверненнями, підривають довіру до Президента ЮЩЕНКА. З такими працівниками і ворогів не треба - кого хочеш заведуть у яму. Якщо цим людям дані повноваження діяти від імені Президента ЮЩЕНКА, то вони мають бути попереджені керівництвом про неповну службову відповідність. Якщо вони таких повноважень не мають, то чому їх думка про перенаправлення листа до Кабміну взяла гору?

 

   У будь-якому разі прохання до Державного Секретаря пана Олександра ЗІНЧЕНКА та заступника Державного Секретаря пана Бориса СОБОЛЄВА дати ПУБЛІЧНІ пояснення принципам роботи Секретаріату зі зверненнями громадськості. Якщо такого пояснення  не буде, екологічній громадськості доведеться обговорити питання про доцільність "посполітого рушення" на Банкову з подальшим таборуванням.

   Хіба може екорух махнути рукою на суспільні екологічні інтереси - аби не заважати бюрократам робити, що їм заманеться?

 

   Сергій ФЕДОРИНЧИК,
   керівник інфоцентру Української екологічної асоціації "Зелений світ"